A. În Monitorul Oficial nr. 260 din 23 martie 2018 a fost publicată Legea 72 privind aprobarea O.G. nr. 25/2017 pentru modificarea și completarea Codului Fiscal.

B. În Monitorul Oficial nr. 291 din 31 martie 2018 a fost publicată O.U.G. 25/2018 privind modificarea şi completarea unor acte normative, precum şi pentru aprobarea unor măsuri fiscal-bugetare.

A. Legea 72 aduce următoarele modificări și completări Codului Fiscal

Plafonul de TVA

Începând cu 1 aprilie 2018, plafonul anual de scutire de TVA a fost majorat la 300.000 lei (echivalent a 88.500 euro la cursul de la data aderării) şi sunt introduse măsuri tranzitorii privind aplicarea noului plafon.

Persoanele impozabile înfiinţate anterior anului 2018, neînregistrate în scopuri de TVA, vor solicita înregistrarea în următoarele situaţii:

• Dacă depăşesc plafonul cifrei de afaceri de 220.000 lei în perioada 1 ianuarie – 31 martie 2018 ;
• Dacă depăşesc plafonul cifrei de afaceri de 300.000 lei, după 1 aprilie până la 31 decembrie 2018.
Persoanele impozabile înfiinţate în perioada 1 ianuarie – 31 martie 2018, vor solicita înregistrarea în scopuri de TVA dacă depăşesc plafonul cifrei de afaceri de 220.000 lei până la data de 31 martie 2018, respectiv 300.000 lei după 1 aprilie, până la 31 decembrie 2018.

Persoanele înregistrate deja în scopuri de TVA pot solicita anularea înregistrării în scopuri de TVA dacă îndeplinesc cumulativ următoarele condiţii:

• Nu au depăşit plafonul de scutire de 220.000 lei în anul 2017 ;
• Nu depăşesc în anul 2018 plafonul de scutire de 300.000 lei.
Solicitarea anulării înregistrării în scopuri de TVA se face prin depunerea formularului 010 până la data de 10 a lunii următoare perioadei fiscale.
Aceste persoane îşi păstrează calitatea de plătitor de TVA până la emiterea deciziei de anulare a înregistrării în scopuri de TVA şi vor depune ultimul decont de TVA până pe data de 25 a lunii următoare celei în care s-a emis decizia de anulare.

În ultimul decont de TVA se vor efectua ajustările de TVA aplicabile (dacă va fi cazul).

Cesiuni de creanţe

Un prag de deducere de 30% aplicabil pierderii nete rezultate din înstrăinarea creanțelor, din perspectiva impozitului pe profit. Astfel, limitarea de 30% se va aplica asupra valorii rezultate din prețul de cesiune, mai puțin valoarea creanței înstrăinate.

Pierderea netă pentru cesionar o reprezintă diferența dintre prețul de cesiune și costul de achiziție al creanței.

În plus, modificările tratează situația instituțiilor de credit care cesionează creanțe (parțial) provizionate sau evidențiate extra bilanțier. Astfel, modificările menționează că 70% din diferența între valoarea creanței înstrăinate și prețul de cesiune reprezintă elemente similare veniturilor.

Abonamente medicale de sănătate

Pentru persoanele ce desfăşoară activităţi indepenente ce determină impozitul pe venit în sistem real, se permite deducerea la calculul impozitului pe venit a abonamentelor medicale pe lângă primele de asigurare voluntară de sănătate, într-un plafon de 400 de euro anual de persoană. Se păstrează în continuare pentru salariaţi, scutirea de impozit pe venit şi contribuţii de asigurări sociale pentru primele de asigurare de sănătate privată şi/sau abonamente medicale, în plafonul anual de 400 de euro pentru fiecare persoană, atât în situaţia în care prima este suportată de angajator, cât şi în situaţia în care salariatul suportă aceste prime.


B. Ordonanța de urgență 25/2018 aduce următoarele modificări Codului Fiscal

Impozit pe profit

Contribuabilii care aplică în prezent impozit pe venitul microîntreprinderilor vor putea opta pentru aplicarea impozitului pe profit, dacă vor fi îndeplinite cumulativ următoarele două condiţii:

a) Capital social minim de 45.000 lei ;
b) Cel puţin 2 salariaţi.

Opţiunea se aplică o singură dată, fără posibilitatea de revenire în cursul anului. Opţiunea este aplicabilă începând cu trimestrul în care se îndeplinesc condiţiile menţionate mai sus.

De asemenea, se reglementează posibilitatea ca microîntreprinderile să acorde sponsorizări pentru care pot beneficia de deducere din impozitul pe veniturile microîntreprinderii în cuantum de maximum 20% din impozitul aferent trimestrului în care au înregistrat cheltuielile respective.

Facilităţi pentru susţinerea ONG-urilor

Sumele ce pot fi redirecţionate din impozitul pe venit pentru susţinerea ONG-urilor şi unităţile de cult care furnizează servicii sociale va fi în procent de 3,5%. În cazul entităţilor non-profit şi unităţilor de cult care nu sunt furnizori de servicii sociale acreditaţi ce cel puţin un serviciu social licenţiat, cota va rămâne de 2%.

Restituirea Taxei Auto

Ordonanţa conţine prevederi privind simplificarea restituirii taxei auto. Se elimină obligativitatea contribuabilului de a anexă la cererea de restituire a documentelor privind plata taxei, certificatul de înmatriculare şi cartea de identitate a maşinii, pentru că organul fiscal are posibilitatea de a verifica informaţiile respective, înscrise de contribuabil în cerere, în baza de date pe care o deţine sau la care are acces.
Any presented information is general and is not meant to address the specific conditions of a particular individual or legal person. Although we try to provide accurate and up-to-date information, there is no warranty that such information is accurate at the time of its receipt or that it continues to be accurate. No action should be taken based on this information without relevant professional assistance following a careful examination of the circumstances that are typical of a particular state of affairs.