Fin Expert Consulting
  • Română
    • English
    • Français
    • Español
    • Italiano
  • Acasă
  • Despre noi
    • Istoria Noastră
    • Echipa Noastră
    • Ce spun clienții noștri
    • Responsabilitate Socială
    • Parteneriate
  • Servicii
    • Contabilitate
    • Salarizare
    • Audit & Advisory
    • Taxe & Corporate
    • Global Mobility Services
    • SAF-T
  • Cariere
  • Utile
    • Calculator salarii
    • Calcul dobânzi și penalități
  • Covid-19
  • Blog
    • Newsletter
  • Contact

CFO Conference Timișoara 2022

Articolul precedent

TaxEU Forum 2023

Articolul următor

Principalele modificări legislative ale lunii Noiembrie 2022

  • 1. Definiția locuințelor sociale pentru care se poate aplica cota redusă de TVA
  • 2. Registrul achizițiilor de locuințe cu cota redusă de TVA de 5%
  • 3. Subcriterii de risc fiscal ale companiilor și PFA-urilor
  • 4. Modificări impozitare pensii private
  1. 1) Definiția locuințelor sociale pentru care se poate aplica cota redusă de TVA

  2. În Monitorul Oficial nr. 1107 din 17 noiembrie 2022, a fost publicată Legea nr. 301/2022 care vizează definiția “locuințelor sociale” în contextul aplicării cotei de TVA de 5%.


    Legea reglementează definiția oficială a sintagmei „locuită ca atare”. În plus, legea prezintă condițiile pe care trebuie să le îndeplinească o locuință astfel încât să se aplice cota de TVA de 5%.


    Se va aplica cota de TVA de 5% dacă locuința îndeplinește următoarele condiții cumulative:


    ✓ Deţinătorii acestora au acces liber la spațiul de locuit fără să tulbure posesia şi a folosinţei exclusive a spaţiului deţinut de către o altă persoană sau familie;

    ✓ Deţinătorii au acces la energie electrică și apă potabilă;

    ✓ Există sistem de evacuare a apelor uzate și a deșeurilor menajere;

    ✓ Există cel puțin un spațiu de odihnă;

    ✓ Există cel puțin un spațiu de pregătire a hranei și un grup sanitar indiferent care sunt dotările existente şi gradul de finisare la data livrării.



  1. 2) Registrul achizițiilor de locuințe cu cota redusă de TVA de 5%

  2. În Monitorul Oficial nr. 1114 din 28 noiembrie 2022, a fost publicat Ordinul nr. 2053/2022 pentru aprobarea Procedurii privind organizarea Registrului achiziţiilor de locuinţe cu cota redusă de TVA de 5%, care va intra în vigoare la 01 ianuarie 2023.


    La registru vor avea acces notarii (pentru interogare și completare), precum și organele fiscale conform competențelor care le revin potrivit legii.


    Registrul se completează de notarii publici la data autentificării actelor juridice între vii care au ca obiect transferul dreptului de proprietate pentru locuinţele a căror valoare, inclusiv a terenului pe care sunt construite, nu depăşeşte suma de 600.000 lei, exclusiv TVA, achiziţionate de persoane fizice în mod individual sau în comun cu altă persoană fizică/alte persoane fizice, pentru care se aplică cota redusă de TVA de 5%.



  3. 3) Subcriterii de risc fiscal ale companiilor și PFA-urilor

  4. În Monitorul Oficial nr. 1112 din 17 noiembrie 2022, a fost publicat Ordinul președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 2017. Acest ordin prevede că dezvoltarea subcriteriilor de risc se realizează prin raportare la riscurile de neconformare în ceea ce privește îndeplinirea de către contribuabil a obligațiilor prevăzute de legislația fiscală, asociate celor patru criterii generale.


    Potrivit prevederilor art. 7 din Codul de procedură fiscală, procedurile de administrare se realizează în funcție de clasa/subclasa de risc fiscal în care sunt încadrați contribuabilii ca urmare a analizei de risc efectuate de organul fiscal.


    Criteriile generale în funcție de care se stabilește clasa/subclasa de risc fiscal sunt următoarele:


    a) pentru criteriul cu privire la înregistrarea fiscală:


    ✓ subcriteriul privind neînregistrarea în scopuri de TVA;

    ✓ subcriteriul privind neînregistrarea ca plătitor de impozit pe profit;

    ✓ subcriteriul privind neînregistrarea ca platitor de impozit specific;

    ✓ subcriteriul privind neînregistrarea ca plătitor de impozit pe venitul microintreprinderilor;

    ✓ subcriteriul privind neînregistrarea ca plătitor de accize;

    ✓ subcriteriul privind neînregistrarea ca platitor de impozit pe impozitul pe venit, precum și al contribuțiilor sociale obligatorii;

    ✓ subcriteriul privind neînregistrarea fiscală în cazul desfășurării de activități, obținerii de venituri și altor situații prevăzute de lege pentru care există obligativitatea de înregistrare fiscală;

    ✓ subcriteriul privind riscurile asociate acționarilor/ asociaților/administratorilor/altor persoane, din perspectiva înregistrării fiscale;


    b) pentru criteriul cu privire la depunerea declarațiilor fiscale:


    ✓ subcriteriul privind depunerea cu întarziere a declarațiilor fiscale;

    ✓ subcriteriul privind nedepunerea declarațiilor fiscale;

    ✓ subcriteriul privind depunerea eronată a declarațiilor fiscale;

    ✓ subcriteriul privind riscurile asociate acționarilor/ asociaților/ administratorilor/altor persoane, din perspectiva depunerii declarațiilor fiscale;


    c) pentru criteriul cu privire la nivelul de declarare:


    ✓ subcriteriul privind incoerența datelor din declarațiile fiscale fată de datele din alte formulare prevăzute de lege, depuse de contribuabil;

    ✓ subcriteriul privind neconcordanța datelor din declarațiile fiscale și din alte formulare prevazute de lege depuse de contribuabil, în comparație cu datele și informațiile transmise de terți;

    ✓ subcriteriul privind declararea incorectă a cotei și cuantumului impozitelor, taxelor și contribuțiilor de către contribuabil;

    ✓ subcriteriul privind reducerea profitabilității;

    ✓ subcriteriul privind riscurile asociate acționarilor/asociaților/ administratorilor/altor persoane, din perspectiva nivelului de declarare;


    d) pentru criteriul cu privire la realizarea obligațiilor de plată către bugetul general consolidat și către alți creditori:


    ✓ subcriteriul privind plata cu întarziere a obligațiilor fiscale;

    ✓ subcriteriul privind neachitarea obligațiilor fiscale;

    ✓ subcriteriul privind insolvabilitatea;

    ✓ subcriteriul privind riscurile asociate acționarilor/asociaților/ administratorilor/altor persoane, din perspectiva realizării obligațiilor de plată.



  5. 4) Modificări impozitare pensii private

  6. Legea 309/2022, care a fost publicată în Monitorul Oficial nr. 1109 din 17 noiembrie, a introdus recent în Codul fiscal câteva informații importante despre contribuțiile pentru pensiile private.


    Această lege intră în vigoare la data de 1 ianuarie 2024. Astfel, au fost stabilite următoarele:


    ✓ drepturile primite în conformitate cu prevederile Legii nr. 1/2020 privind pensiile ocupaţionale, cu completările ulterioare, reprezintă venituri din pensii;

    ✓ modul de calcul a venitului impozabil lunar din pensii.


    Pe lângă veniturile din pensii existente în prezent (venituri din pensii de stat si veniturile din pensii private facultative) este introdusă o nouă categorie pentru pensiile private ocupaționale.


    Modalitatea de calcul a venitului impozabil lunar din pensiile private este prezentată mai jos astfel:


    Plată unică


    Venitul impozabil aferent sumelor primite ca plată unică de către participanţii la fondurile de pensii administrate privat, se calculează prin deducerea din venitul din pensie a sumei neimpozabile de 2.000 lei o singură dată în cazul în care suma este retrasă integral.


    Plată în rate lunare


    În acest caz, venitul impozabil aferent sumelor primite ca plăţi eşalonate în rate de către participanţii la fondurile de pensii administrate privat, se calculează prin deducerea din venitul din pensie a sumei neimpozabile de 2.000 lei la fiecare retragere a ratei lunare.




    Disclaimer


    Informațiile conținute în acest buletin informativ au scopul de a vă oferi o privire de ansamblu asupra noutăților legislative; buletinul informativ nu conține o analiză cuprinzătoare a fiecărui subiect. Pentru informații suplimentare în legătură cu subiectele expuse vă rugăm să ne contactați. Nu este acceptată nici o responsabilitate pentru deciziile sau omiterile în urma folosirii conținutului acestui buletin informativ.

Any presented information is general and is not meant to address the specific conditions of a particular individual or legal person. Although we try to provide accurate and up-to-date information, there is no warranty that such information is accurate at the time of its receipt or that it continues to be accurate. No action should be taken based on this information without relevant professional assistance following a careful examination of the circumstances that are typical of a particular state of affairs.
Categories
  • Evenimente (80)
  • Events (1)
  • Articole (78)
  • Articles (22)
  • Newsletter (167)
  • Coronavirus (38)
Articole populare
Cum puteți redirecționa 20 % din impozitul pe profit?
Cum puteți redirecționa 20 % din impozitul pe profit?

18.12.2019

Flash News Februarie
Flash News Februarie

12.02.2016

FAPTE BUNE FARA COSTURI SUPLIMENTARE
FAPTE BUNE FARA COSTURI SUPLIMENTARE

06.12.2014

Arhiva pe ani
  • Anul 2023 (3)
  • Anul 2022 (22)
  • Anul 2021 (8)
  • Anul 2020 (52)
  • Anul 2019 (19)
  • Anul 2018 (14)
  • Anul 2017 (29)
  • Anul 2016 (20)
  • Anul 2015 (17)
  • Anul 2014 (13)
  • Anul 2013 (4)
  • Anul 2012 (14)
  • Anul 2011 (2)
  • Anul 2010 (2)
Social media
Companie
Despre noi

FiNEXPERT-BOSCOLO este una dintre cele mai mari companii românești de servicii profesionale. Cei peste 230 de consultanți furnizează servicii integrate de contabilitate, salarizare, audit și advisory, taxe și corporate către peste 1000 de companii multinaționale și locale.

Adresă

Str. Popa Petre nr. 5, București

Contact

Tel: +40 21 529 95 00

E-mail: office@fin-expert.ro

FAX: +40 21 311 44 67
FAX: +40 21 529 77 32

Știri
2301-16-ian_Homepage-Banner.jpg
TaxEU Forum 2023 18.01.2023
Nu ratați conferința de fiscalitate a anului 2023 | TaxEU Forum
2301 16 ian_Homepage Banner.jpg
Principalele modificări legislative ale lunii Decembrie 2022 16.01.2023
1. Modificări aduse OG 16/2022, și implicit Codului Fiscal 2. Salariul minim din 2023 3....
2212_ 9 dec site.jpg
Principalele modificări legislative ale lunii Noiembrie 2022 09.12.2022
1. Definiția locuințelor sociale pentru care se poate aplica cota redusă de TVA 2. Registrul...
2211_17 nov.jpg
CFO Conference Timișoara 2022 15.11.2022
CFO Conference Timișoara, eveniment hibrid, ce va avea loc la Iulius Congress Hall din Timișoara...
2211_site_11_noiembrie.jpg
Tax & Finance Forum București 2022 11.11.2022
Cele mai importante aspecte și noutăţi legislative cu impact fiscal, principalele provocări pentru contribuabilii români...
2211-modif-legislative_oct-img-site.jpg
Principalele modificări legislative ale lunii Octombrie 2022 05.11.2022
1. Deduceri pentru cheltuielile de cercetare-dezvoltare la calculul rezultatului fiscal 2. Praguri valorice Intrastat 3....
site-schimbari-07.jpg
Modificări importante ale legislației muncii în 2022 în România 27.10.2022
1. Legea 283/2022 pentru modificarea Legii nr. 53/2003 - Codul Muncii 2. Modificări privind concediul...
2210-NL-site.jpg
Principalele modificări legislative ale lunilor august-septembrie 2022 05.10.2022
1. Procedură de redirecționare a impozitului pe profit/veniturile microîntreprinderilor pentru efectuarea de sponsorizări 2. Amânare...
2209-header (1).jpg
Schimbări fiscale în prag de toamnă 05.09.2022
Crowe România vă invită marți, 27 septembrie, să participați la evenimentul "Schimbări fiscale în prag...
2208 - NL Crowe Headline Visual_4 August site.jpg
Principalele modificări legislative ale lunii iulie 2022 04.08.2022
1. Procedura de acordare a facilităţilor fiscale în sectorul agricol şi în industria alimentară 2....
PARTENERIATE
ACCAAmChamASCIGCAFRCECCARConfindustriaCCFCCIFERCrowe GlobalNRCCRomanian Business LeadersTUV Nord ISO 9001Raport Transparență 2019Raport Transparență 2020
Newsletter
Abonează-te!

Pentru a primi cele mai noi informații legislative!

test
Social Media
Fin Expert Consulting

Termeni si conditii
© 2023. By diARK & WebManage

Captcha code
Sau mergi la pagina de contact
Popular links
Sugestie 1 link 1Link sugerat 2

Acest site folosește cookies. Află mai multe aici.

Politica de confidențialitate

Ca orice societate comercială, atât FIN EXPERT CONSULTING S.R.L. cât și FIN EXPERT CONSULTING TAX S.R.L. (fiecare denumită în continuare „FiNEXPERT”) prelucrează date cu caracter personal. Protecția corespunzătoare a datelor cu caracter personal este un obiectiv important al FiNEXPERT. Puteți consulta politica de confidențialitate pe www.fin-expert.ro

Citește politica de confidențialitate