Fin Expert Consulting
  • Română
    • English
    • Français
    • Español
    • Italiano
  • Acasă
  • Despre noi
    • Istoria Noastră
    • Echipa Noastră
    • Ce spun clienții noștri
    • Responsabilitate Socială
    • Parteneriate
  • Servicii
    • Contabilitate
    • Salarizare
    • Audit & Advisory
    • Taxe & Corporate
  • Cariere
  • Utile
    • Calculator salarii
    • Calcul dobânzi și penalități
  • Covid-19
  • Blog
    • Newsletter
  • Contact

Măsuri fiscale și economice în contextul pandemiei COVID - 19

Articolul precedent

Principalele modificări legislative ale lunii Aprilie 2022

Articolul următor

Soluții legislative privind angajații în contextul situației extreme actuale

  • 1. Suspendarea contractului individual de muncă în situația carantinei
  • 2. Suspendarea contractului individual de munca din initiativa angajatorului – șomajul tehnic
  • 3. Concedierea pentru motive care nu țin de persoana salariatului
  • 4. Măsuri de primă urgență cu aplicabilitate directă în domeniul muncii și protecției sociale
  1. 1. Suspendarea contractului individual de muncă în situația carantinei 
     

    Suspendarea contractului individual de muncă presupune, în esenţă, o suspendare a principalelor sale efecte, pentru o perioadă de timp ce durează până la revenirea salariatului în unitate pentru a presta munca pentru care a fost angajat, perioadă în care nu se desfășoară nicio activitate, iar salariatul nu va fi remunerat pe durata suspendării contractului.


    Trebuie reținut că suspendarea de drept intervine în virtutea legii iar cauzele care duc la această stare a contractului sunt independente de voinţa părţilor și fac imposibilă prestarea muncii.Potrivit art. 50 din Legea nr. 53/2003 - Codul Muncii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, contractul individual de muncă se suspendă de drept în situația carantinei.


    Astfel, menționăm faptul că, pe durata suspendării contractului individual de muncă, pot continua să existe anumite drepturi și obligații ale părților dacă acestea sunt prevăzute prin legi speciale, prin contractul colectiv de muncă aplicabil, prin contracte individuale de muncă sau prin regulamente interne.


    De exemplu, potrivit art. 18 și 20 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 158/2005 privind concediile și indemnizațiile de asigurări sociale de sănătate, în scopul prevenirii îmbolnăvirilor și recuperării capacității de muncă, asigurații pot beneficia de concediu și indemnizație pentru carantină.Concediul și indemnizația pentru carantină se acordă asiguraților cărora li se interzice continuarea activității din cauza unei boli contagioase, pe durata stabilită prin certificatul eliberat de direcția de sănătate publică. Cuantumul brut lunar al indemnizației pentru carantină reprezintă 75% din baza de calcul ce se determină ca medie a veniturilor brute lunare din ultimele 6 luni din cele 12 luni din care se constituie stagiul de cotizare, până la limita a 12 salarii minime brute pe țară lunar, pe baza cărora se calculează contribuția asiguratorie pentru muncă.


    Potrivit art. 60 din Legea nr. 53/2003 - Codul Muncii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare concedierea salariaților nu poate fi dispusă pe durata suspendării activității ca urmare a instituirii carantinei.


  2. 2. Suspendarea contractului individual de munca din initiativa angajatorului – șomajul tehnic 

    Contractul individual de muncă poate fi suspendat din inițiativa angajatorului în cazul întreruperii sau reducerii temporare a activității, fără încetarea raportului de muncă, pentru motive economice, tehnologice, structurale sau similare.

    În această situație, salariații vor sta la dispoziția angajatorului pentru a relua activitatea odată cu încetarea motivelor care au determinat suspendarea contractului individual de muncă.

    În cazul șomajului tehnic, angajatorul are la dispoziție două posibilități:

    • • reducerea corespunzătoare a salariului, în cazul reducerii programului de lucru de la 5 zile la 4 zile pe săptămână, pe perioade care depășesc 30 de zile lucrătoare, până la remedierea situației care a cauzat reducerea programului, după consultarea prealabilă a sindicatului reprezentativ de la nivelul unității sau a reprezentanților salariaților, după caz.
    • • acordarea salariaților a unei indemnizații, plătită din fondul de salarii, ce nu poate fi mai mică de 75% din salariul de bază corespunzător locului de muncă ocupat, pe durata reducerii și/sau a întreruperii temporare a activității, pentru salariații implicați în activitatea redusă sau întreruptă, care nu mai desfășoară activitate.

  3. 3. Concedierea pentru motive care nu țin de persoana salariatului.  

    Concedierea pentru motive care nu țin de persoana salariatului reprezintă încetarea contractului individual de muncă determinată de desființarea locului de muncă ocupat de salariat, din unul sau mai multe motive fără legătură cu persoana acestuia.

    Desființarea locului de muncă trebuie să fie efectivă și să aibă o cauză reală și serioasă.

    • • Cauza este reală când prezintă caracter obiectiv și face imposibilă continuarea raportului de muncă, fără a se produce daune angajatorului,
    • • Cauza este serioasă când motivele de concediere nu au legătură cu persoana salariatului și măsura luată de angajator urmăreşte exclusiv îmbunătăţirea activităţii.

    De exemplu, poate constitui o cauză reală dificultatea economică cu care se confruntă societatea.

    Salariații concediați pentru motive care nu țin de persoana lor beneficiază de măsuri active de combatere a șomajului și pot beneficia de compensații în condițiile prevăzute de Legea nr. 53/2003 - Codul Muncii, republicată, cu modificările și completările ulterioare și de contractul colectiv de muncă aplicabil.

    Concedierea pentru motive care nu țin de persoana salariatului poate fi individuală sau colectivă.

    Concedierea colectivă depinde de efectivul total şi de numărul de angajaţi concediaţi într-o perioadă de 30 de zile calendaristice, din unul sau mai multe motive care nu țin de persoana salariatului.


    La stabilirea numărului efectiv de salariați concediați colectiv, se iau în calcul și acei salariați cărora le-au încetat contractele individuale de muncă din inițiativa angajatorului, din unul sau mai multe motive, fără legătură cu persoana salariatului, cu condiția existenței a cel puțin 5 concedieri.

    Prevederile referitoare la concedierea colectivă (art. 68-73 din Legea nr. 53/2003 - Codul Muncii, republicată, cu modificările și completările ulterioare) nu se aplică salariaților din instituțiile publice și autoritățile publice.

    De asemenea, prevederile referitoare la concedierea colectivă nu se aplică în cazul contractelor individuale de muncă încheiate pe durată determinată, cu excepția cazurilor în care aceste concedieri au loc înainte de data expirării acestor contracte.


  4. 4. Măsuri de primă urgență cu aplicabilitate directă în domeniul muncii și protecției sociale 

    • • prin ordin al ministrului muncii și protecției sociale se stabilesc măsuri de protecție socială pentru angajați și familiile acestora din sectoarele economice a căror activitate este afectată sau oprită total sau parțial prin decizii ale autorităților publice, pe perioada stării de urgență;
    • • instituțiile și autoritățile publice centrale și locale, autoritățile administrative autonome, regiile autonome, societățile și companiile naționale și societățile la care statul ori o unitate administrativ- teritorială este acționar unic sau majoritar, societățile cu capital privat, introduc, acolo unde este posibil, pe perioada stării de urgență, munca la domiciliu sau în regim de telemuncă, prin act unilateral al angajatorului,
    • • prin excepție de la prevederile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 111/2010 privind concediul și indemnizația lunară pentru creșterea copiilor, persoana îndreptățită își păstrează stimulentul de inserție, în situația pierderii locului de muncă ca urmare a efectelor epidemiei Covid 19.
    • • Cererile pentru acordarea beneficiilor și prestațiilor sociale pot fi depuse inclusiv pe cale electronică.

Any presented information is general and is not meant to address the specific conditions of a particular individual or legal person. Although we try to provide accurate and up-to-date information, there is no warranty that such information is accurate at the time of its receipt or that it continues to be accurate. No action should be taken based on this information without relevant professional assistance following a careful examination of the circumstances that are typical of a particular state of affairs.
Categories
  • Evenimente (77)
  • Articole (78)
  • Articles (2)
  • Newsletter (151)
  • Coronavirus (38)
Articole populare
Flash News Februarie
Flash News Februarie

12.02.2016

Cum puteți redirecționa 20 % din impozitul pe profit?
Cum puteți redirecționa 20 % din impozitul pe profit?

18.12.2019

FAPTE BUNE FARA COSTURI SUPLIMENTARE
FAPTE BUNE FARA COSTURI SUPLIMENTARE

06.12.2014

Arhiva pe ani
  • Anul 2022 (1)
  • Anul 2021 (8)
  • Anul 2020 (52)
  • Anul 2019 (19)
  • Anul 2018 (14)
  • Anul 2017 (29)
  • Anul 2016 (20)
  • Anul 2015 (17)
  • Anul 2014 (13)
  • Anul 2013 (4)
  • Anul 2012 (14)
  • Anul 2011 (2)
  • Anul 2010 (2)
Social media
Companie
Despre noi

FiNEXPERT-BOSCOLO este una dintre cele mai mari companii românești de servicii profesionale. Cei peste 120 de consultanți furnizează servicii integrate de contabilitate, salarizare, audit și advisory, taxe și corporate către peste 500 de companii multinaționale și locale.

Adresă

Str. Grigore Mora, nr. 37, 011886 Bucuresti

Contact

Tel: +40 21 529 95 00

E-mail: office@fin-expert.ro

FAX: +40 21 311 44 67
FAX: +40 21 529 77 32

Știri
Website Blog post 1920x800px_ENG.jpg
Principalele modificări legislative ale lunii Aprilie 2022 10.05.2022
Sistemul național privind monitorizarea transporturilor rutiere de bunuri e-Transport
2606-Website Blog post 1920x800px_New Template copy 21.jpg
FiNEXPERT & BOSCOLO fuzionează sub auspiciile Crowe, devenind una dintre cele mai mari companii de audit, contabilitate, consultanță financiară și fiscală din România 18.01.2021
FiNEXPERT și BOSCOLO fuzionează sub un singur nume: Crowe România.
2606-Website Blog post 1920x800px_New Template copy 20.jpg
FiNNEWS legislativ, decembrie 2020 07.01.2021
1. Procedura de restructurare a obligațiilor fiscale 2. Modificări aduse declarațiilor D101 și D120 3....
2606-Website Blog post 1920x800px_New Template copy 19.jpg
FiNNEWS legislativ, ianuarie 2021 06.01.2021
1. Impozit pe profit 2. Redefinirea conceptului Locul conducerii efective 3. Impozit pe veniturile microîntreprinderii...
2606-Website Blog post 1920x800px_New Template copy 18.jpg
Modificări cu privire la suspendarea contractului individual de muncă din inițiativa angajatorului 05.01.2021
Parlamentul României a adoptat legea pentru completarea Legii nr. 53/2003 - Codul muncii
2606-Website Blog post 1920x800px_New Template copy 16 (1).jpg
Măsuri de protecție socială în contextul situației epidemiologice determinate de răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2 04.01.2021
În contextul epidemiologic actual, Guvernul Romaniei a publicat o nouă serie de măsuri urgente, cu...
2606-Website Blog post 1920x800px_New Template copy 16.jpg
Modificări cu privire la măsurile de protecție socială adoptate în contextul răspândirii coronavirusului SARS-CoV-2 11.12.2020
Parlamentul României a adoptat legea pentru aprobarea ordonanței privind măsurile de sprijin adoptate în contextul...
2606-Website Blog post 1920x800px_New Template copy 17.jpg
Modificări cu privire la măsurile de protecție socială adoptate în contextul răspândirii coronavirusului SARS-CoV-2 09.12.2020
Guvernul României a publicat o nouă serie de măsuri urgente, cu caracter excepțional, în domeniul...
606-Website Blog post 1920x800px_New Template copy 15.jpg
Modificări cu privire la acordarea unor zile libere pentru părinți în vederea supravegherii copiilor 07.12.2020
Legea nr. 278/2020 pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 147/2020 privind acordarea unor...
2606-Website Blog post 1920x800px_New Template copy 14.jpg
News Alert: Procedura pentru aplicarea eșalonării la plată în formă simplificată 20.11.2020
În contextul în care măsurile pentru combaterea pandemiei au generat dificultăţi de natură financiară pentru...
PARTENERIATE
ACCAAmChamASCIGCAFRCECCARCCFCCIFERETL GlobalNRCCRomanian Business LeadersTUV Nord ISO 9001Raport Transparență 2019Raport Transparență 2020
Newsletter
Abonează-te!

Pentru a primi cele mai noi informații legislative!

test
Social Media
Fin Expert Consulting

Termeni si conditii
© 2022. By diARK & WebManage

Captcha code
Sau mergi la pagina de contact
Popular links
Sugestie 1 link 1Link sugerat 2

Acest site folosește cookies. Află mai multe aici.

Politica de confidențialitate

Ca orice societate comercială, atât FIN EXPERT CONSULTING S.R.L. cât și FIN EXPERT CONSULTING TAX S.R.L. (fiecare denumită în continuare „FiNEXPERT”) prelucrează date cu caracter personal. Protecția corespunzătoare a datelor cu caracter personal este un obiectiv important al FiNEXPERT. Puteți consulta politica de confidențialitate pe www.fin-expert.ro

Citește politica de confidențialitate