Fin Expert Consulting
  • Română
    • English
    • Français
    • Español
    • Italiano
  • Acasă
  • Despre noi
    • Istoria Noastră
    • Echipa Noastră
    • Ce spun clienții noștri
    • Responsabilitate Socială
    • Parteneriate
  • Servicii
    • Contabilitate
    • Salarizare
    • Audit & Advisory
    • Taxe & Corporate
    • Global Mobility Services
    • SAF-T
  • Cariere
  • Utile
    • Calculator salarii
    • Calcul dobânzi și penalități
  • Covid-19
  • Blog
    • Newsletter
  • Contact

Modificări cu privire la măsurile de protecție socială adoptate în contextul răspândirii coronavirusului SARS-CoV-2

Articolul precedent

Noutăți legislative Payroll & HR

Articolul următor

Modificări cu privire la măsurile de protecție socială adoptate în contextul răspândirii coronavirusului SARS-CoV-2

  • Parlamentul României a adoptat legea pentru aprobarea ordonanței privind măsurile de sprijin adoptate în contextul situației epidemiologice determinate de răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2

Legea nr. 282/2020 pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 132/2020 privind măsuri de sprijin destinate salariaților și angajatorilor în contextul situației epidemiologice determinate de răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2, precum și pentru stimularea creșterii ocupării forței de muncă


Parlamentul României a adoptat legea pentru aprobarea ordonanței privind măsurile de sprijin adoptate în contextul situației epidemiologice determinate de răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2


Modificări cu privire la reducerea timpului de muncă:


  •         •    prin derogare de la prevederile conform cărora pentru salariații angajați cu normă întreagă durata normală a timpului de muncă este de 8 ore pe zi și de 40 de ore pe săptămână, în cazul reducerii temporare a timpului de muncă, determinate de instituirea stării de urgență/alertă/asediu, în condițiile legii, pe perioada stării de urgență/alertă/asediu, precum și pe o perioadă de până la 3 luni de la data încetării ultimei perioade în care a fost instituită starea de urgență/alertă/asediu, angajatorii au posibilitatea reducerii timpului de muncă a salariaților cu cel mult 50% din durata zilnică, săptămânală sau lunară, prevăzută în contractul individual de muncă, cu informarea și consultarea sindicatului, a reprezentanților salariaților sau a salariaților, după caz, anterior comunicării deciziei salariatului;


Notă: prin legea de aprobare Parlamentul a revenit la procentul de cel mult 50% prevăzut inițial de O.U.G. nr. 132/2020, deși prin O.U.G. nr. 211/2020, Guvernul introdusese posibilitatea reducerii timpului de muncă al salariaților cu cel mult 80% din durata lunară calculată prin raportare la durata prevăzută în contractul individual de muncă.


  •         •    reducerea timpului de muncă în condițiile menționate mai sus se stabilește prin decizia angajatorului, pentru o perioadă de cel puțin 5 zile lucrătoare, lunar, angajatorul având obligația de stabilire a programului de muncă pentru întreaga lună. Reducerea timpului de muncă se aplică și în cazul programului de muncă în ture, precum și în cazul programului de muncă inegal;


Notă: prin legea de aprobare Parlamentul a reintrodus posibilitatea aplicării reducerii timpului de muncă și în cazul programului de muncă în ture, precum și în cazul programului de muncă inegal, deși Guvernul prin O.U.G. nr. 211/2020 nu menținuse această posibilitate.


  •         •    decizia angajatorului privind reducerea timpului de muncă, programul de lucru, modul de repartizare a acestuia pe zile și drepturile salariale aferente se comunică salariatului cu cel puțin 5 zile înainte de aplicarea efectivă a măsurii;


Notă: în legea de aprobare nu se mai face referire la transmiterea deciziei în registrul general de evidență a salariaților cel târziu în ziua anterioară producerii acesteia, însă trebuie realizată potrivit regulilor generale cu privire la acest registru.


  •         •    pe durata reducerii timpului de muncă în condițiile menționate mai sus, salariații afectați de măsură beneficiază de o indemnizație de 75% din diferența dintre salariul de bază brut lunar prevăzut în contractul individual de muncă și salariul de bază brut lunar aferent orelor de muncă efectiv prestate ca urmare a reducerii timpului de muncă, în completarea drepturilor salariale cuvenite, calculate la timpul efectiv lucrat;
  •         •    indemnizația menționată mai sus este suportată de angajator, din capitolul aferent cheltuielilor de personal din bugetul de venituri și cheltuieli al acestuia, și se achită la data plății salariului aferent lunii respective, urmând a se deconta, în cel mult 5 zile de la emiterea deciziei de către AJOFM competent, din bugetul asigurărilor pentru șomaj după îndeplinirea de către angajator a obligațiilor declarative și de plată aferente veniturilor din salarii și asimilate salariilor din perioada pentru care se face solicitarea în conformitate cu prevederile Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare. Procedura de decontare a sumelor se stabilește prin hotărâre a Guvernului
  •         •    pe perioada de aplicabilitate a măsurii sunt interzise angajarea de personal pentru prestarea unor activități identice ori similare cu cele prestate de către salariații al căror timp de muncă a fost redus, precum și subcontractarea de activități desfășurate de salariații al căror timp de muncă a fost redus;


Notă: prin legea de aprobare a fost clarificată această interdicție, precizându-se că aceasta se raportează la nivel de filială, sucursală sau alte sedii secundare definite de Legea societăților nr. 31/1990, republicată, cu modificările și completările ulterioare.


Modificări cu privire la decontarea indemnizației acordate în cazul reducerii timpului de muncă:


  •         •    angajatorul poate dispune măsura reducerii timpului de muncă cu respectarea prevederilor privind timpul de muncă și timpul de odihnă;
  •         •    prin legea de aprobare a fost prevăzută lista cu documente necesare pe care angajatorul trebuie să o depună în vederea decontării sumelor solicitate. Astfel, cererea trebuie să fie însoțită de următoarele documente:
    •                 ○    copie a deciziei privind reducerea timpului de muncă, semnată de angajat că a luat la cunoștință
    •                 ○    balanța lunară de verificare;
    •                 ○    un acord încheiat cu reprezentanții sindicatului din cadrul unității sau, în cazul în care nu există un sindicat, cu reprezentanții salariaților, referitor la procentul din numărul de salariați pentru care s-a dispus reducerea timpului de muncă;
    •                 ○   lista persoanelor care urmează să beneficieze de indemnizație;
    •                 ○   copie a documentelor de plată a salariilor, cu evidențierea plății indemnizației.


Notă: în lista documentației este menționat acordul încheiat cu reprezentanții sindicatului sau cu reprezentanții salariaților deși, conform prevederilor din legea de aprobare, angajatorii au posibilitatea reducerii timpului de muncă doar cu informarea și consultarea sindicatului, a reprezentanților salariaților sau a salariaților, fără a se face precizare cu privire la acordul acestora.


  •         •    cererea de decontare și documentele se depun de către angajator, în format electronic sau în format letric, până la data de 25 a fiecărei luni pentru plata indemnizației din luna anterioară, la AJOFM competent;


Notă: în situația în care cererea este depusă de către angajator la o dată ulterioară celei menționată mai sus, suma aferentă lunii pentru care se face solicitarea se decontează în luna următoare.


Modificări cu privire la granturile acordate pentru telemuncă:


  •         •    suma de 2.500 lei se acordă, în ordinea depunerii solicitărilor, până la 31 decembrie 2020, din bugetul asigurărilor de șomaj, prin ANOFM, în limita fondurilor alocate cu această destinație, angajatorilor, pentru angajații care au lucrat în regim de telemuncă în perioada stării de urgență sau a stării de alertă pentru cel puțin 15 zile lucrătoare;


Notă: ajutorul pentru desfășurarea activității în regim de telemuncă se va acorda și pentru salariații au lucrat în regim de telemuncă pe perioada stării de alertă, nu doar pentru cei care au lucrat astfel pe perioada stării de urgență.

Any presented information is general and is not meant to address the specific conditions of a particular individual or legal person. Although we try to provide accurate and up-to-date information, there is no warranty that such information is accurate at the time of its receipt or that it continues to be accurate. No action should be taken based on this information without relevant professional assistance following a careful examination of the circumstances that are typical of a particular state of affairs.
Categories
  • Evenimente (77)
  • Articole (78)
  • Articles (3)
  • Newsletter (152)
  • Coronavirus (38)
Articole populare
Flash News Februarie
Flash News Februarie

12.02.2016

Cum puteți redirecționa 20 % din impozitul pe profit?
Cum puteți redirecționa 20 % din impozitul pe profit?

18.12.2019

FAPTE BUNE FARA COSTURI SUPLIMENTARE
FAPTE BUNE FARA COSTURI SUPLIMENTARE

06.12.2014

Arhiva pe ani
  • Anul 2022 (2)
  • Anul 2021 (8)
  • Anul 2020 (52)
  • Anul 2019 (19)
  • Anul 2018 (14)
  • Anul 2017 (29)
  • Anul 2016 (20)
  • Anul 2015 (17)
  • Anul 2014 (13)
  • Anul 2013 (4)
  • Anul 2012 (14)
  • Anul 2011 (2)
  • Anul 2010 (2)
Social media
Companie
Despre noi

FiNEXPERT-BOSCOLO este una dintre cele mai mari companii românești de servicii profesionale. Cei peste 120 de consultanți furnizează servicii integrate de contabilitate, salarizare, audit și advisory, taxe și corporate către peste 500 de companii multinaționale și locale.

Adresă

Str. Grigore Mora, nr. 37, 011886 Bucuresti

Contact

Tel: +40 21 529 95 00

E-mail: office@fin-expert.ro

FAX: +40 21 311 44 67
FAX: +40 21 529 77 32

Știri
Website Blog post 1920x800px - Payroll&HR - 26mai.jpg
Noutăți legislative Payroll & HR 25.05.2022
Website Blog post 1920x800px_ENG.jpg
Principalele modificări legislative ale lunii Aprilie 2022 10.05.2022
Sistemul național privind monitorizarea transporturilor rutiere de bunuri e-Transport
2606-Website Blog post 1920x800px_New Template copy 21.jpg
FiNEXPERT & BOSCOLO fuzionează sub auspiciile Crowe, devenind una dintre cele mai mari companii de audit, contabilitate, consultanță financiară și fiscală din România 18.01.2021
FiNEXPERT și BOSCOLO fuzionează sub un singur nume: Crowe România.
2606-Website Blog post 1920x800px_New Template copy 20.jpg
FiNNEWS legislativ, decembrie 2020 07.01.2021
1. Procedura de restructurare a obligațiilor fiscale 2. Modificări aduse declarațiilor D101 și D120 3....
2606-Website Blog post 1920x800px_New Template copy 19.jpg
FiNNEWS legislativ, ianuarie 2021 06.01.2021
1. Impozit pe profit 2. Redefinirea conceptului Locul conducerii efective 3. Impozit pe veniturile microîntreprinderii...
2606-Website Blog post 1920x800px_New Template copy 18.jpg
Modificări cu privire la suspendarea contractului individual de muncă din inițiativa angajatorului 05.01.2021
Parlamentul României a adoptat legea pentru completarea Legii nr. 53/2003 - Codul muncii
2606-Website Blog post 1920x800px_New Template copy 16 (1).jpg
Măsuri de protecție socială în contextul situației epidemiologice determinate de răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2 04.01.2021
În contextul epidemiologic actual, Guvernul Romaniei a publicat o nouă serie de măsuri urgente, cu...
2606-Website Blog post 1920x800px_New Template copy 16.jpg
Modificări cu privire la măsurile de protecție socială adoptate în contextul răspândirii coronavirusului SARS-CoV-2 11.12.2020
Parlamentul României a adoptat legea pentru aprobarea ordonanței privind măsurile de sprijin adoptate în contextul...
2606-Website Blog post 1920x800px_New Template copy 17.jpg
Modificări cu privire la măsurile de protecție socială adoptate în contextul răspândirii coronavirusului SARS-CoV-2 09.12.2020
Guvernul României a publicat o nouă serie de măsuri urgente, cu caracter excepțional, în domeniul...
606-Website Blog post 1920x800px_New Template copy 15.jpg
Modificări cu privire la acordarea unor zile libere pentru părinți în vederea supravegherii copiilor 07.12.2020
Legea nr. 278/2020 pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 147/2020 privind acordarea unor...
PARTENERIATE
ACCAAmChamASCIGCAFRCECCARCCFCCIFERETL GlobalNRCCRomanian Business LeadersTUV Nord ISO 9001Raport Transparență 2019Raport Transparență 2020
Newsletter
Abonează-te!

Pentru a primi cele mai noi informații legislative!

test
Social Media
Fin Expert Consulting

Termeni si conditii
© 2022. By diARK & WebManage

Captcha code
Sau mergi la pagina de contact
Popular links
Sugestie 1 link 1Link sugerat 2

Acest site folosește cookies. Află mai multe aici.

Politica de confidențialitate

Ca orice societate comercială, atât FIN EXPERT CONSULTING S.R.L. cât și FIN EXPERT CONSULTING TAX S.R.L. (fiecare denumită în continuare „FiNEXPERT”) prelucrează date cu caracter personal. Protecția corespunzătoare a datelor cu caracter personal este un obiectiv important al FiNEXPERT. Puteți consulta politica de confidențialitate pe www.fin-expert.ro

Citește politica de confidențialitate