Fin Expert Consulting
  • Română
    • English
    • Français
    • Español
    • Italiano
  • Despre noi
    • Istoria Noastră
    • Echipa Noastră
    • Ce spun clienții noștri
    • Responsabilitate Socială
    • Parteneriate
  • Servicii
    • Contabilitate
    • Salarizare
    • Audit & Advisory
    • Taxe & Corporate
    • Global Mobility Services
    • SAF-T
  • Cariere
  • Utile
    • Calcul dobânzi și penalități
  • Covid-19
  • Blog
    • Newsletter
  • Contact

Principalele modificări legislative ale lunilor august-septembrie 2022

Articolul precedent

Servicii de Imigrări

Articolul următor

Modificări importante ale legislației muncii în 2022 în România

  • 1. Legea 283/2022 pentru modificarea Legii nr. 53/2003 - Codul Muncii
  • 2. Modificări privind concediul paternal
  • 3. Noi beneficii extrasalariale
  • 4. Accesul salariaților la REVISAL

  1. 1) Legea 283/2022 pentru modificarea Legii nr. 53/2003 - Codul Muncii

  2. Extinderea obligației angajatorului de a informa salariații și adoptarea unui nou model-cadru al contractului individual de munca


    Angajatorul va trebui să comunice salariaților mai multe informații, fată de cele deja obligatorii, potrivit art. 17 din Codul Muncii, anterior încheierii sau modificării contractului de muncă, incluzând: (i) elementele constitutive ale veniturilor salariale, evidențiate separat fată de salariul de bază, (ii) condițiile de efectuare, compensare sau plată a orelor suplimentare, (iii) condițiile perioadei de probă, (iv) aspecte privind formarea profesională oferită. Pentru salariații ale căror contracte de muncă sunt anterioare intrării în vigoare a modificărilor, informațiile suplimentare se comunică de către angajator în maxim 30 de zile lucrătoare de la primirea solicitării scrise a salariatului. Lipsa unei astfel de solicitări nu va exclude aplicarea drepturilor minime stabilite.  


    Un nou model-cadru al contractului individual de muncă va fi publicat de Inspecția Muncii.


    Protecție explicită pentru salariați împotriva tratamentelor adverse


    Definiția victimizării a fost extinsă pentru a include orice tratament advers legat de încălcarea principiului tratamentului egal și al nediscriminării și a drepturilor legale ale salariaților, ca reacție nu doar la o plângere sau acțiune în justiție, ci și în urma unei sesizări a organelor competente. Salariații vor putea solicita în instanță despăgubiri, restabilirea situației anterioare sau anularea situației create, cu prezentarea faptelor în baza cărora se poate prezuma un asemenea tratament advers.


    Reguli suplimentare privind perioada de probă și accesul salariaților la alte posturi vacante


    Este interzisă stabilirea unei noi perioade de probă în cazul în care, în termen de 12 luni, între aceleași părți se încheie un nou contract individual de muncă, pentru aceeași funcție și cu aceleași atribuții.


    Salariații cu o vechime de cel puțin 6 luni la același angajator și care și-au încheiat perioada de probă au dreptul de a solicita trecerea pe un post vacant care îi asigura condiții de muncă previzibile și mai sigure. Angajatorul va fi obligat să raspundă motivat, în termen de 30 de zile de la primirea solicitării salariatului.


    Concediul de îngrijitor și alte zile libere


    Concediul de îngrijitor, nou reglementat, se acordă pentru o durată de până la 5 zile lucrătoare într-un an calendaristic, pentru a permite salariaților să acorde, ca urmare a unei probleme medicale grave, îngrijire sau sprijin unei rude (fiul, fiica, mama, tatăl sau soțul/soția) sau a unei persoane care locuiește în aceeași gospodărie. Condițiile de acordare a acestui tip de concediu și sfera problemelor medicale grave se vor stabili prin ordin comun al Ministerului Muncii și Solidaritătii Sociale și Ministerului Sanătății.  


    De asemenea, sunt reglementate zile libere pentru urgențe familiale cauzate de boală sau accident, care fac indispensabilă prezența imediată a salariaților, în condițiile informării prealabile a angajatorului și cu recuperarea perioadei absentate până la acoperirea integrală a duratei normale a programului de lucru, într-o modalitate agreată de comun acord. Absențele salariaților pentru aceste situații nu pot depăși 10 zile lucrătoare într-un an calendaristic.


    Interdicții noi privind concedierea


    Salariații nu pot fi concediați pentru exercitarea drepturilor lor. De asemenea, concedierea nu poate fi dispusă pe durata efectuării concediului parental, a concediului de îngrijitor sau a absentării de la locul de muncă pentru urgențe familiale. Salariații concediați pot solicita angajatorului să prezinte, în scris, suplimentar față de cerințele existente privind motivarea în fapt și în drept a concedierii, motivele pe care s-a fundamentat această decizie.


    Cerințe suplimentare privind Regulamentul Intern


    Regulamentul intern va trebui să cuprindă, pe lângă elementele deja obligatorii, și reguli referitoare la preaviz și informații referitoare la politica generală de formare a salariaților, dacă există. Totodata, Regulamentul Intern trebuie adus la cunoștinta salariaților în prima zi de muncă, pe suport hârtie sau în format electronic, cu condiția ca, în acest din urmă caz, documentul să fie accesibil și să poată fi stocat și printat de către salariați.



  3. 2) Modificări privind concediul paternal

  4. Ordonanța de urgență 117/2022 pentru modificarea Legii concediului paternal 210/1999 a majorat durata concediului paternal plătit, de la 5 la 10 zile lucrătoare. Tații care au absolvit un curs de puericultură pot majora durata concediului paternal cu doar 5 zile lucrătoare, față de 10 zile lucrătoare cum era prevăzut anterior. De asemenea, s-a reglementat expres obligația angajatorului de a informa salariații despre dreptul la concediu paternal, nerespectarea acestei obligații putând fi sancționată cu amendă contravențională cuprinsă între 4.000 și 8.000 RON.



  5. 3) Noi beneficii extrasalariale

  6. Începând din ianuarie 2024, salariații care beneficiază de servicii casnice prestate de persoane fizice ce desfașoară astfel de activități ocazional vor putea plăti astfel de servicii prin tichete speciale acordate de către angajatorii lor, potrivit Legii 111/2022. Nu este nevoie de un contract scris între salariații care beneficiază de astfel de servicii și prestatori, dar prestatorul nu poate fi un membru al familiei. Tichetele au o valoare de 15 RON și pot fi preschimbate în bani în termen de 12 luni de la primirea lor. Tichetele pot fi oferite de către angajatori salariaților sub formă de primă, în plus față de salariul de bază stabilit, iar numărul și frecvența acordării acestora se stabilește de angajator împreună cu organizațiile sindicale sau reprezentanții salariaților. Angajatorii care au achiziționat și acordat într-un an calendaristic cel puțin 600 de tichete pentru același angajat, pot beneficia gratuit, la cerere, de 50 de tichete în anul următor, pentru fiecare angajat pentru care au achiziționat și acordat minimul de tichete.



  1. 4) Accesul salariaților la REVISAL

  2. Potrivit Legii 144/2022, care a modificat Codul Muncii, angajatorii vor avea obligația de a înregistra în REVISAL nivelul și specialitatea studiilor absolvite de angajați. REVISAL devine accesibil online pentru actualii și foștii salariați în privința datelor lor, dreptul de acces urmând să fie limitat la vizualizarea, descărcarea și printarea datelor respective, respectiv generarea și descărcarea online a unui extras. Acesta va putea servi drept dovadă pentru vechimea în muncă și/sau specialitate.



    Disclaimer

    Informațiile conținute în acest buletin informativ au scopul de a vă oferi o privire de ansamblu asupra noutăților legislative; buletinul informativ nu conține o analiză cuprinzătoare a fiecărui subiect. Pentru informații suplimentare în legătură cu subiectele expuse vă rugăm să ne contactați. Nu este acceptată nici o responsabilitate pentru deciziile sau omiterile în urma folosirii conținutului acestui buletin informativ.




Any presented information is general and is not meant to address the specific conditions of a particular individual or legal person. Although we try to provide accurate and up-to-date information, there is no warranty that such information is accurate at the time of its receipt or that it continues to be accurate. No action should be taken based on this information without relevant professional assistance following a careful examination of the circumstances that are typical of a particular state of affairs.
Categories
  • Evenimente (80)
  • Events (2)
  • Articole (79)
  • Articles (26)
  • Newsletter (171)
  • Coronavirus (38)
Articole populare
Cum puteți redirecționa 20 % din impozitul pe profit?
Cum puteți redirecționa 20 % din impozitul pe profit?

18.12.2019

Flash News Februarie
Flash News Februarie

12.02.2016

Cate beneficii fiscale are compania ta atunci cand faci sponsorizari sau donatii
Cate beneficii fiscale are compania ta atunci cand faci sponsorizari sau donatii

12.12.2016

Arhiva pe ani
  • Anul 2023 (9)
  • Anul 2022 (22)
  • Anul 2021 (8)
  • Anul 2020 (52)
  • Anul 2019 (19)
  • Anul 2018 (14)
  • Anul 2017 (29)
  • Anul 2016 (20)
  • Anul 2015 (17)
  • Anul 2014 (13)
  • Anul 2013 (4)
  • Anul 2012 (14)
  • Anul 2011 (2)
  • Anul 2010 (2)
Social media
Companie
Despre noi

FiNEXPERT-BOSCOLO este una dintre cele mai mari companii românești de servicii profesionale. Cei peste 230 de consultanți furnizează servicii integrate de contabilitate, salarizare, audit și advisory, taxe și corporate către peste 1000 de companii multinaționale și locale.

Adresă

Str. Popa Petre nr. 5, București

Contact

Tel: +40 312 285 115

E-mail: bucharest@crowe.ro

FAX:
FAX:

Știri
2023 Template Vizualuri Header Site.jpg
Servicii de Imigrări 15.03.2023
Experții noștri sunt pregătiți să vă ajute în orice fel de probleme legate de mobilitatea...
2303_Homepage Banner-15.jpg
Principalele modificări legislative ale lunii Februarie 2023 09.03.2023
1. Modificări asupra obligațiilor de declarare din sfera taxelor salariale 2. Amnistia fiscală pentru tichete...
230221 februarie Business Breakfast.jpg
Evenimentul Business Breakfast: Noutăți și tendințe în fiscalitate, 2023 20.02.2023
Evenimentul Business Breakfast organizat de Crowe Romania revine cu o nouă ediție: Noutăți și tendințe...
2302_Homepage Banner copy.jpg
Principalele modificări legislative ale lunii Ianuarie 2023 09.02.2023
1. Facilități fiscale acordate cu privire la abonamentele pentru utilizarea facilităților sportive 2. Reducerea cotei...
2301-16-ian_Homepage-Banner.jpg
TaxEU Forum 2023 18.01.2023
Nu ratați conferința de fiscalitate a anului 2023 | TaxEU Forum
2301 16 ian_Homepage Banner.jpg
Principalele modificări legislative ale lunii Decembrie 2022 16.01.2023
1. Modificări aduse OG 16/2022, și implicit Codului Fiscal 2. Salariul minim din 2023 3....
2212_ 9 dec site.jpg
Principalele modificări legislative ale lunii Noiembrie 2022 09.12.2022
1. Definiția locuințelor sociale pentru care se poate aplica cota redusă de TVA 2. Registrul...
2211_17 nov.jpg
CFO Conference Timișoara 2022 15.11.2022
CFO Conference Timișoara, eveniment hibrid, ce va avea loc la Iulius Congress Hall din Timișoara...
2211_site_11_noiembrie.jpg
Tax & Finance Forum București 2022 11.11.2022
Cele mai importante aspecte și noutăţi legislative cu impact fiscal, principalele provocări pentru contribuabilii români...
2211-modif-legislative_oct-img-site.jpg
Principalele modificări legislative ale lunii Octombrie 2022 05.11.2022
1. Deduceri pentru cheltuielile de cercetare-dezvoltare la calculul rezultatului fiscal 2. Praguri valorice Intrastat 3....
PARTENERIATE
ACCAAmChamASCIGCAFRCECCARConfindustriaCCFCCIFERCrowe GlobalNRCCRomanian Business LeadersTUV Nord ISO 9001Raport Transparență 2019Raport Transparență 2020
Newsletter
Abonează-te!

Pentru a primi cele mai noi informații legislative!

test
Social Media
Fin Expert Consulting

Politica de confidențialitatePolitica de Prelucrare a Datelor cu Caracter Personal
© 2023. By diARK & WebManage

Captcha code
Sau mergi la pagina de contact
Popular links
Sugestie 1 link 1Link sugerat 2

Acest site folosește cookies. Află mai multe aici.

Politica de confidențialitate

Prin prezenta vă informăm cu privire la datele cu caracter personal pe care societățile Grupului Crowe Finexpert Boscolo le colectează si prelucrează . În procesul de colectare și prelucrare a datelor cu caracter personal furnizate, companiile acționează în calitate de operator de date cu caracter personal, având obligația legală de a furniza informații privind datele pe care le colectează, scopul și mijloacele de prelucrare a datelor cu caracter personal și drepturile pe care dumneavoastră, în calitate de persoană vizată, le dețineți asupra datelor cu caracter personal, conform legii.

Citește politica de confidențialitate