Fin Expert Consulting
  • Română
    • English
    • Français
    • Español
    • Italiano
  • Despre noi
    • Istoria Noastră
    • Echipa Noastră
    • Ce spun clienții noștri
    • Responsabilitate Socială
    • Parteneriate
  • Servicii
    • Contabilitate
    • Salarizare
    • Audit & Advisory
    • Taxe & Corporate
    • Global Mobility Services
    • SAF-T
  • Cariere
  • Utile
    • Calcul dobânzi și penalități
  • Covid-19
  • Blog
    • Newsletter
  • Contact

Principalele modificări legislative ale lunii Iulie 2023

Articolul precedent

Crowe și e-Factura

Articolul următor

Principalele modificări legislative ale lunii August 2023

  • 1. Clarificări scutiri și cote reduse de TVA
  • 2. Noul decont de TVA
  • 3. Clarificări prezentare a legitimației și a ordinului de serviciu pentru inspecția fiscală, în cazul întâlnirilor online și fizice
  • 4. Aprobarea procedurilor de punere în aplicare a schimbului automat obligatoriu de informații raportate de operatorii de platforme
  1. 1) Clarificări scutiri și cote reduse de TVA

  2. În Monitorul Oficial nr. 722 din 4 august 2023, a fost publicata Hotărârea 653 din 2023 pentru modificarea și completarea normelor metodologice ale Codului Fiscal cu privire la TVA. Modificările au în vedere scutirile și cotele reduse de TVA, respectiv:


    • Produsele ortopedice, protezele medicale și accesoriile sunt excluse de la aplicarea cotei reduse de 9% și incluse la scutirea de taxă;


    • Sunt excluse de la aplicarea cotei reduse de 9% produsele ce se încadrează la codurile NC 2202 10 00 şi 2202 99. Pentru acestea se va aplica cota standard de TVA de 19%;


    •  Se introduc următoarele prevederi pentru industria HORECA:


    - Se aplică cota redusă de taxă de 9% pentru tipurile de cazare prevăzute în Ordonanța Guvernului nr. 58/1998. Cota redusă se aplică asupra prețului total al cazării, care poate include băuturi alcoolice și nealcoolice care se încadrează la codurile NC 2202 10 00 și 2202 99.


    - Se aplică cota standard de 19% pentru băuturile alcoolice și nealcoolice care se încadrează la codurile NC 2202 10 00 și 2202 99, servite în restaurant sau oferite în cazul serviciilor de catering.


    • Se mărește valoarea-limită a locuinței pentru care se poate aplica cota de taxă redusă de 5% de la 450.000 lei la 600.000 lei.


    • Se introduc prevederi cu privire la justificarea scutirii de taxă în domeniul medical, după cum urmează:    


    -  Pentru serviciile de construire, reabilitare, modernizare de unităţi spitaliceşti din reţeaua publică de stat, justificarea scutirii se realizează cu documentaţia în baza căreia sunt prestate aceste servicii, cum ar fi contractele încheiate cu beneficiarul.


    - Pentru livrările de echipamente medicale, aparate, dispozitive, articole, accesorii şi echipamente de protecţie, materiale şi consumabile de uz sanitar, precum şi pentru adaptarea, repararea, închirierea şi leasingul unor astfel de bunuri, efectuate către unităţi spitaliceşti din reţeaua publică de stat, scutirea de taxă se aplică direct, prin factură fără TVA, pe baza declaraţiei pe propria răspundere a reprezentantului legal al unităţii spitaliceşti a reprezentantului legal al unităţii spitaliceşti din care să rezulte că bunurile respective sunt destinate în mod normal utilizării în domeniul îngrijirilor de sănătate sau pentru utilizarea de către persoanele cu handicap, bunuri esenţiale pentru compensarea şi depăşirea handicapurilor.


    În cazul în care bunurile sunt facturate către o instituţie/autoritate publică centrală sau locală, scutirea de taxă se aplică direct, prin facturare fără TVA și se justifică cu o declarație pe propria răspundere a reprezentantului legal al instituţiei/autorităţii publice centrale sau locale respective din care să rezulte că bunurile/serviciile achiziţionate sunt destinate unei unităţi spitaliceşti din reţeaua publică de stat pentru care aceasta asigură finanţarea, cât și a declarației menționate anterior.


    - Pentru importurile și achizițiile intracomunitare de echipamente medicale, aparate, dispozitive, articole, accesorii şi echipamente de protecţie, materiale şi consumabile de uz sanitar, destinate în mod normal utilizării în domeniul îngrijirilor de sănătate sau pentru utilizarea de către persoanele cu handicap, bunuri esenţiale pentru compensarea şi depăşirea handicapurilor, scutirea de TVA se aplică pentru operaţiunile realizate direct de către unitatea spitalicească din reţeaua publică de stat sau de către instituţia/autoritatea publică centrală sau locală care asigură finanţarea acesteia, pe baza declaraţiilor prevăzute mai sus, după caz, care se depun la organul vamal competent la momentul importului.



  1. 2) Aprobarea noului conținut al formularului D300 “Decont de taxă pe valoare adăugată”

  2. Având în vedere clarificările aduse cu privire la scutirile de TVA din domeniul medical, în Monitorul Oficial nr. 720 din 4 august, a fost emis Ordinul ANAF nr.1176/2023 din 26 iulie 2023 pentru aprobarea noului format al decontului de TVA (D300).


    Conform acestui ordin, aceste noi operațiuni scutite se înscriu, în formularul 300, separat de alte scutiri de taxă.


    Acesta este valabil începând cu deconturile aferente lunii august 2023.



  3. 3) Clarificări prezentare a legitimației și a ordinului de serviciu pentru inspecția fiscală, în cazul întâlnirilor online și fizice

  4. În Monitorul Oficial nr. 756 din 21 august 2023, a fost publicat Ordinul ANAF nr. 1229/2023 pentru aprobarea Procedurii de prezentare a legitimației de inspecție fiscală și a ordinului de serviciu în cadrul acțiunilor de inspecție fiscală.


    Prin aceasta, au fost cuprinse trei situații de prezentare a legitimației și a ordinului de serviciu. În toate situațiile se va face referire la raportul de inspecție fiscală cu privire la modalitățile de prezentare a legitimației de inspecție și a ordinului de serviciu, semnate de ambele părți fizic sau electronic, după caz.


    a. În măsura în care contribuabilul/plătitorul se deplasează la sediul autoritatilor fiscale, prezentarea legitimației de inspecție și a ordinului de serviciu se va realiza direct, iar faptul că acestea au fost prezentate vor fi consemnate intr-o ”minută”.


    b. În situația în care prezentarea legitimației și a ordinului de serviciu se realizează prin mijloace audio-video de comunicare la distanță pot interveni următoarele situații:


    • În situația în care contribuabilul/plătitorul își exprimă acordul pentru înregistrarea întâlnirii se va proceda la prezentarea în fața camerei video, pe rând, a legitimațiilor de inspecție ale membrilor echipei, precum și a ordinului de serviciu, prezentare care va dura cel puțin 10 (zece) secunde pentru fiecare document.


    • În situația în care contribuabilul/plătitorul nu își exprimă acordul pentru înregistrarea audio-video, se va întocmi o „minută” care va cuprinde detalierea fiecărui membru al echipei de inspecție fiscală care se va legitima.


c. În situația în care inspecția fiscală începe la sediul contribuabilului/plătitorului (sau în orice alt loc stabilit de comun acord cu contribuabilul/plătitorul), autoritatile fiscale trebuie să prezinte contribuabilului/plătitorului legitimația de inspecție și ordinul de serviciu semnat de conducătorul organului de inspecție fiscală.



  1. 4) Aprobarea procedurilor de punere în aplicare a schimbului automat obligatoriu de informații raportate de Operatorii de platforme

  2. În Monitorul Oficial nr. 743 din data de 16 august 2023 a fost publicat Ordinul ANAF nr. 1226/2023 prin care se aprobă următoarele:


    • procedura privind verificarea respectării de către operatorii de platforme a procedurii de diligenţă fiscală şi a procedurilor de raportare prevăzute de Codul de procedură fiscală.


    • procedura ce vizează comunicarea ulterioară cu operatorii de platforme care au obligația de raportare, privind raportarea completă și corectă.


    • modelul formularului „Notificare privind informaţiile incorecte şi/sau incomplete furnizate de către operatorii de platforme care au obligaţia de raportare".



    Disclaimer


    Informațiile conținute în acest buletin informativ au scopul de a vă oferi o privire de ansamblu asupra noutăților legislative; buletinul informativ nu conține o analiză cuprinzătoare a fiecărui subiect. Pentru informații suplimentare în legătură cu subiectele expuse vă rugăm să ne contactați. Nu este acceptată nici o responsabilitate pentru deciziile sau omiterile în urma folosirii conținutului acestui buletin informativ.

Any presented information is general and is not meant to address the specific conditions of a particular individual or legal person. Although we try to provide accurate and up-to-date information, there is no warranty that such information is accurate at the time of its receipt or that it continues to be accurate. No action should be taken based on this information without relevant professional assistance following a careful examination of the circumstances that are typical of a particular state of affairs.
Categories
  • Evenimente (81)
  • Events (2)
  • Articole (86)
  • Articles (33)
  • Newsletter (180)
  • Coronavirus (38)
Articole populare
Cum puteți redirecționa 20 % din impozitul pe profit?
Cum puteți redirecționa 20 % din impozitul pe profit?

18.12.2019

Flash News Februarie
Flash News Februarie

12.02.2016

Cate beneficii fiscale are compania ta atunci cand faci sponsorizari sau donatii
Cate beneficii fiscale are compania ta atunci cand faci sponsorizari sau donatii

12.12.2016

Arhiva pe ani
  • Anul 2023 (24)
  • Anul 2022 (22)
  • Anul 2021 (8)
  • Anul 2020 (52)
  • Anul 2019 (19)
  • Anul 2018 (14)
  • Anul 2017 (29)
  • Anul 2016 (20)
  • Anul 2015 (17)
  • Anul 2014 (13)
  • Anul 2013 (4)
  • Anul 2012 (14)
  • Anul 2011 (2)
  • Anul 2010 (2)
Social media
Companie
Despre noi

FiNEXPERT-BOSCOLO este una dintre cele mai mari companii românești de servicii profesionale. Cei peste 230 de consultanți furnizează servicii integrate de contabilitate, salarizare, audit și advisory, taxe și corporate către peste 1000 de companii multinaționale și locale.

Adresă

Str. Popa Petre nr. 5, București

Contact

Tel: +40 312 285 115

E-mail: bucharest@crowe.ro

FAX:
FAX:

Știri
croweWebsite.jpg
Crowe și e-Factura 20.09.2023
Digital Mind, soluția de digitalizare Crowe Romania
2309_Homepage Banner copy.jpg
Principalele modificări legislative ale lunii August 2023 06.09.2023
1. Clarificări scutiri și cote reduse de TVA 2. Noul decont de TVA 3. Clarificări...
2308 KV NL Crowe_Homepage Banner copy.jpg
Principalele modificări legislative ale lunii Iulie 2023 16.08.2023
1. Facturarea electronică obligatorie de la 1 ianuarie 2024 2. Procedura privind regularizarea diferenței de...
2307 KV NL Crowe_Homepage Banner copy 4.jpg
Angajații Crowe România fac performanță în timp ce se bucură de mai mult timp liber 02.08.2023
Short Fridays. Long Weekends.
2307 KV NL Crowe_Homepage Banner copy.jpg
Principalele modificări legislative ale lunii Iunie 2023 10.07.2023
1. Proceduri de aplicare a amnistiei fiscale pentru tichetele cadou 2. Persoanele fizice din România...
2306_Homepage Banner copy 2.jpg
Principalele modificări legislative ale lunii Mai 2023 07.06.2023
1. Noua procedură de scutire a impozitului pe venit pentru programatori 2. Pedeapsă cu închisoarea...
2305_Homepage Banner copy.jpg
Principalele modificări legislative ale lunii Aprilie 2023 11.05.2023
1. Restrângerea aplicabilității eșalonărilor la plată 2. Extindere mecanism compensare creanțe 3. Noi scutiri de...
2306_Homepage Finexpert.jpg
Broșura de țară 2023 10.04.2023
Am lansat un ghid fiscal și legal cuprinzător, conceput pentru a ajuta afacerile care activează...
2304_Homepage Banner copy.jpg
Principalele modificări legislative ale lunii Martie 2023 06.04.2023
1. Majorare cuantum diurne 2. Facilități fiscale nomazi digitali 3. Actualizarea declarației fiscale 101 și...
2023 Template Vizualuri Header Site.jpg
Servicii de Imigrări 15.03.2023
Experții noștri sunt pregătiți să vă ajute în orice fel de probleme legate de mobilitatea...
PARTENERIATE
ACCAAmChamASCIGCAFRCECCARConfindustriaCCFCCIFERCrowe GlobalNRCCRomanian Business LeadersTUV Nord ISO 9001Raport Transparență 2019Raport Transparență 2020
Newsletter
Abonează-te!

Pentru a primi cele mai noi informații legislative!

test
Social Media
Fin Expert Consulting

Politica de confidențialitatePolitica de Prelucrare a Datelor cu Caracter Personal
© 2023. By diARK & WebManage

Captcha code
Sau mergi la pagina de contact
Popular links
Sugestie 1 link 1Link sugerat 2

Politica de confidențialitate

Prin prezenta vă informăm cu privire la datele cu caracter personal pe care societățile Grupului Crowe Finexpert Boscolo le colectează si prelucrează . În procesul de colectare și prelucrare a datelor cu caracter personal furnizate, companiile acționează în calitate de operator de date cu caracter personal, având obligația legală de a furniza informații privind datele pe care le colectează, scopul și mijloacele de prelucrare a datelor cu caracter personal și drepturile pe care dumneavoastră, în calitate de persoană vizată, le dețineți asupra datelor cu caracter personal, conform legii.

Citește politica de confidențialitate